Villkor och bestämmelser

Kom ihåg att alltid läsa Villkor och Bestämmelser innan du gör et köp

De nedanstående försäljnings- och leveransvillkoren gäller för alla leveranser från House of Mammashop ApS. Villkoren gäller i de fall där det inte har ingåtts et andra skriftliga avtal mellan dig som köpare och Mammashop.se

När du handlar hos Mammashop.se ingås alla affärer och avtal på danska. Affärer och avtal med barn och unga under 18 år kan endast ingås av föräldrar eller annan myndig person som lagligt kan agera på barnets eller den ungas vägnar. På Mammashop.se kan du enbart beställa varor via vår hemsida. När du handlar på Mammashop.se ingår du en affär med:

House of Mammashop ApS
Sivlandvænget 3
5260 Odense S
CVR: 37919632

TLF: +45 36939022

E-post: kundservice@mammashop.se

Priser

Alla priser är i lokal valuta och inkl. moms till leveranslandet. Priserna är dagspriser. 

Leverans

Våra leveranstider beror på vilka produkter du köper. Du kan se leveranstiden på varje produkt. Om produkten inte finns i lager kommer du att få ett mail eller ett samtal från en medarbetare få timmar efter köpet.

Eftersom vi inte har alla varor i lager kan leveranstiden variera från cirka 1 till 14 dagar. Din beställning skickas när alla varor är packade och klara för avsändning. Därför ska det senaste avsändningsdatumet beräknas som det faktiska avsändningsdatumet. 97% av alla försändelser kommer till dig dagen efter att vi har skickat den från vårt lager.

Leverans av varor anses ha skett när Post Danmark eller GLS har levererat varan till den angivna leveransadressen, och du har mottagit/kvitterat för varan.

Vi skickar till Danmark, Sverige, Grönland, Belgien, Frankrike, Holland, Italien, Polen, Spanien, Tyskland, Österrike, Portugal, Tjeckien, Rumänien, Bulgarien, Kroatien, Slovakien, Cypern, Lettland, Slovenien, Litauen, Estland, Luxemburg, Finland, Malta, Grekland, Ungern, Norge, Irland, UK, Schweiz. Priset för försändelsen beror på vilket land man skickar till och kan ses i kassan. Priset beror på land, typen av varor, samt sammansättningen av varukorgen, inklusive den totala storleken på varukorgen.

Frakt

Alla försändelser skickas med Post Nord eller GLS.

För att följa en försändelse kommer du strax efter att vi har skickat din beställning att få ett e-postmeddelande från oss med en spårningskod. Här kan du, genom att logga in, följa din beställning.

Fraktkostnader kan ses när varor har lagts i varukorgen och leveransadress har valts.

Fraktpriser:

 LAND UPPMARKERING HEMLEVERANS FRI FRAKTGRÄNS
Danmark 49 DKK 59 DKK 499 DKK (Upphämtningspunkt)
Sverige 59 SEK 79 SEK 999 SEK   (Upphämtningspunkt)
Belgien 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Frankrike 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Holland 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Italien 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Polen 35 PLN 49 PLN 499 PLN (Upphämtningspunkt)
Spanien 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Tyskland 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Österrike 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Portugal 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Tjeckien 200 CZK 300 CZK 2500 CZK (Upphämtningspunkt)
Rumänien 39 RON 59 RON 499 RON (Upphämtningspunkt)
Bulgarien 16 BGN 24 BGN 199 BGN (Upphämtningspunkt)
Kroatien 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Cypern 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Latvia 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Slovenien 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Lettland 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Estland 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Luxemburg 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Finland 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Malta 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Grekland 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Ungern 3.150 HUF 4.750 HUF 39.999 HUF (Upphämtningspunkt)
Norge 95 NOK 140 NOK 1.499 NOK (Upphämtningspunkt)
Irland 8 EUR 12 EUR 100 EUR (Upphämtningspunkt)
Storbritannien 7 GBP 10 GBP 85 GBP (Upphämtningspunkt)
Schweiz 8 CHF 12 CHF 100 CHF (Upphämtningspunkt)

 

Vissa varor är för stora för GLS och Post Nord och kan därför tillkomma 199 eller 299 kr. i leveransavgift. Detta gäller pallleveranser till privatadresser. Detta kommer att framgå när du gåret till betalning.

Om det är överenskommet med Mammashop.se att Post Danmark eller GLS får ställa leveransen på et angivet ställe på adressen t.ex. "Får ställas i carport" eller "Ställ vid ytterdörren" eller liknande, sker detta på ditt ansvar och risk.
Alla försändelser är försäkrade av Mammashop.se. Upptäcker du en skada på paketet ska detta meddelas Mammashop.se genom att kontakta kundservice@mammashop.se.

Vi uppmärksammar att om ditt paket inte hämtas på Posthuset/pakkeboks i rätt tid kommer paketet att skickas tillbaka till vårt lager. I så fall kommer fraktavgifter att påföras som motsvarar våra kostnader.

Betalning

Alla priser på Mammashop.se är inkl. moms och exkl. frakt. Det dras inga pengar från ditt konto förrän varan har skickats. Det finns inga betalningsavgifter på Mammashop.se

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

1) Dankort, Visa Dankort, Visa, MasterCard, Maestro, American Express, Visa Electron, Diners Club, Mobile Pay, Viabill kredit och EAN fakturering. Betalningen är helt enkel och sker på en krypterad och säker anslutning direkt till PBS, och som endast du och PBS kan läsa. Det finns således ingen annan som kan se eller spara informationen om dig. När du betalar med kreditkort är du alltid skyddad mot missbruk. Du har nämligen möjlighet att avvisa en betalning när du får din betalningsöversikt. Du har ingen självrisk i händelse av att ditt betalningskort blir missbrukat i en internetbutik som använder SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalningssystem.

2) Viabill. Du kan läsa mer om detta alternativ här: http://www.viabill.com

3)  Du har möjlighet att betala med barnbidrag. Det betyder att du beställer och får levererat dina varor med detsamma, men att Mammashop först drar pengarna från kontot nästa gång barnbidraget kommer. Det vill säga, beställer du samma dag som barnbidraget kommer, kommer du att bli debiterad samma dag. Köper du dagen efter att barnbidraget har betalats ut, dras pengarna för ditt köp först nästa gång barnbidraget betalas ut. Om vi av någon anledning inte kan leverera din beställning med detsamma och din beställning därför först levereras efter att barnbidraget mottagits, drar vi också först pengarna när varorna skickas. Vid användning av vår tjänst betala med barnbidrag kan den totala beställningen max uppgå till 2.000 kr, inkl. eventuella avgifter och frakt. Det är inte möjligt att kombinera betala med barnbidrag och Viabill betalning.

Du kommer att få ett e-postmeddelande när varan har skickats med faktura och fraktinformation. 

Ångerrätt/byte

Du har 999 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. För att använda den förlängda/utvidgade returrätten i förhållande till de ursprungliga 14 dagarna enligt konsumentavtalslagen kräver det att dessa villkor är uppfyllda.

Ångerfristen löper 999 dagar efter den dag du;

1) Har mottagit din vara
2) Får den sista varan i fysisk besittning, när det gäller ett avtal om flera olika varor, som beställts i en beställning och som levereras enskilt
3) Får den sista partiet, eller den sista delen i fysisk besittning, när det gäller ett avtal om leverans av en vara, som består av flera partier eller delar  

Du ska inom 999 dagar från mottagandet ge oss meddelande om att du önskar att ångra ditt köp. Meddelandet ska ges genom att skicka ett mail till kundservice@mammashop.se. I ditt meddelande ska du göra oss tydligt uppmärksamma på att du önskar att utnyttja din ångerrätt.  Du kan också välja att använda vår standard ångerformulär och skicka med retur. Den finner du medskickad din orderbekräftelse/vara - alternativt kan du använda vår returportal.
                                                                                                    
Du kan inte ångra genom att bara vägra att ta emot varan utan samtidigt ge oss tydligt meddelande om detta.

Om du har köpt flera varor hos oss har du möjlighet att skicka en eller flera varor i retur, även om de köptes under en beställning. Observera att du inte får tillbaka fraktkostnaderna om du ångrar en del av ditt köp.

Retur

Du ska skicka din beställning tillbaka till oss utan onödig försening och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar att ångra ditt köp. Du ska stå för de direkta kostnaderna i samband med återlämnandet av varan.
Vid retur är du ansvarig för att varan är ordentligt inpackad.
Du bär risken för varan från tidpunkten för varans leverans.

Vid ej uthämtade varor i postbutiker/pakkeshops, kommer du att bli debiterad returfrakten på samma sätt som om du hade returnerat via vår returportal.
 
Vissa varor kan på grund av sin art inte returneras med vanlig post. Detta gäller för barnsängar, större möbler m.m.
Kostnaderna för returförsändelse förväntas högst uppgå till ca 600 kr. Sängar och andra möbler är ofta dyra att skicka tillbaka, eftersom dessa måste transporteras på pallar. 

Varans skick när du skickar tillbaka den

Du ansvarar endast för eventuell försämring av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur den fungerar. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik.
 
Om varan har provats utöver vad som beskrivs ovan, betraktar vi den som använd, vilket innebär att vid ångrat köp får du endast tillbaka en del eller inget av köpesumman, beroende på varans handelsmässiga värde.
För att få tillbaka hela köpesumman måste du alltså göra detsamma som man kan i en fysisk butik. Du får prova varan, men inte använda den på riktigt.

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss. Vid en värdeförsämring som du ansvarar för, dras detta från köpesumman.

Returneras köpet senare än 30 dagar efter mottagandet kan vi bedöma att pengarna ska återbetalas i form av presentkort. T.ex. om kreditkortet har spärrats under tiden och vi därmed inte kan återbetala pengarna på det använda kortet. 
 
Om du utnyttjar din ångerrätt återbetalar vi alla betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra kostnader som följer av ditt eget val av en annan leveransmetod än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi har mottagit meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har samtyckt till något annat.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan tillbaka, om du inte har lämnat in dokumentation för att ha returnerat den.
 
Om du ångrar köpet ska varan skickas till:
Mammashop.se
Sivlandvägen 3
5260 Odense S, Danmark

Vi vill uppmärksamma dig på att vi inte tar emot paket som skickas med postförskott eller paket som skickas till ett paketombud/postbutik.

Vad ska jag skicka med tillbaka?

Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen eller annan dokumentation för ditt köp, så att vi kan se vem paketet kommer ifrån.
Observera! Vi tar inte emot paket som skickas med postförskott.

Byte

Vid byte måste du själv betala frakten för att få varorna skickade på nytt.

Reklamationsrätt

När du handlar på Mammashop.se, har du självklart 24 månaders reklamationsrätt. Om varan är skadad kan du skicka ett e-postmeddelande till oss med en beskrivning av skadan, så återkommer vi så snart som möjligt med information om hur vi löser problemet. 
Detta kan innebära att du antingen får varan reparerad, bytt, pengarna tillbaka eller rabatt på priset, beroende på den specifika situationen. Detta förutsätter självklart att reklamationen är berättigad, och att felet inte har uppståttet som följd av felaktig användning av produkten eller annat skadande beteende.
Reklamation måste göras inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet med varan.
Kom ihåg att spara din faktura, om det skulle uppstå et problem. Vi återbetalar rimliga fraktkostnader som du kan ha i samband med retur av varan, när reklamationen är berättigad. Det kommer i praktiken att vara den billigaste fraktmetoden. När du returnerar varan, vänligen ange vad problemet är, så detaljerat som möjligt.

Kom ihåg att varan alltid ska skickas tillbaka i ordentlig förpackning, och få ett kvitto på avsändningen, så att vi kan återbetala dina fraktkostnader. Observera! Vi tar inte emot paket som skickas med postförskott eller liknande. 

Varusortiment

I händelse av att produkter eller modeller är försenade från leverantören eller utgåret ur sortimentet, kommer Mammashop.se att informera om detta.
Dokumentation och vägledning: Om det finns produktbeskrivningar och bruksanvisningar för varan, följer dessa med leveransen från Mammashop.se. Om du önskar ytterligare information eller rådgivning kan du kontakta oss på kundservice@mammashop.se. Mammashop.se garanterar att varorna uppfyller kraven för CE-märkning.

Presentkort

Vid köp av presentkort är kortet aktivt i 3 år efter köpedatum. Det är möjligt att använda kortet vid flera tillfällen om man önskar detta. Om du t.ex. har et presentkort på 1.000 kr. och använder 500 kr. på en beställning, kommer de återstående 500 att finnas kvar på kortet och kan användas senare. Et presentkort från Mammashop.se levereras elektroniskt, som PDF-dokument, där du kan ladda ner et presentkortet, som du kan skriva ut eller skicka till presentkortets mottagare. Om kortet skulle försvinna är det möjligt att kontakta kundservice för att få koden utdelad igen. Du betalar ingen frakt vid köp av presentkort!

Personuppgifter

Hos Mammashop.se är dina uppgifter konfidentiella och kommer att behandlas i enlighet med dataskyddslagen. Läs mer om vår persondatapolitik .

För att du ska kunna ingå ett onlineavtal med Mammashop.se måste du registrera dig med följande personliga uppgifter:
• Namn 
• Adress  
• E-postadress 

Vi registrerar dina personuppgifter med syftet att kunna leverera varan till dig. Personuppgifterna registreras hos Mammashop.se och raderas endast om kunden önskar detta. Det är dock et krav enligt bokföringslagen att uppgifterna sparas i minst 5 år. När personuppgifter samlas in via vår webbplats säkerställer vi att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, så att du är informerad om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.

Mammashop.se är personuppgiftsansvarig och är de enda som har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.
Direktören och anställda hos Mammashop.se har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.

Uppgifter som lämnas till Mammashop.se vidarebefordras eller säljs inte på något sätt till tredje part, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter.
Som registrerad kund hos Mammashop.se har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen. Du har också rätt till insyn i vilka uppgifter som registrerats om dig. Dessa rättigheter har du enligt Personuppgiftslagen och förfrågningar i samband med detta riktas till Mammashop.se via e-post kundservice@mammashop.se.

Force majeure

Som följd av force majeure upphör Mammashop.se’s förpliktelser. Om perioden under force majeure är längre än 2 månader har både du och Mammashop.se rätt att häva avtalet, utan att det i sådana fall finns någon skuld att betala till skadevållaren. Med force majeure avses bland annat strejker, import-/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos företaget eller företagets leverantörer.

Förbehåll

Mammashop.se förbehåller sig rätten att ändra och uppdatera de villkor och bestämmelser som gäller för denna webbplats. Det är viktigt att du håller dig informerad om eventuella förändringar.
Produktbilder kan variera i förhållande till själva produkten.

Klagomålsrätt

Om du som konsument vill klaga på ditt köp ska du kontakta Mammashop på kundservice@mammashop.se. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka en klagomål till Nämndens Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klagportal för Nämndens Hus.
För att kunna klaga måste varan eller tjänsten som du vill klaga på ha kostat minst 1.110 kr och högst 100.000 kr. För klagomål på kläder och skor måste priset dock ha varit minst 720 kr. Det kostar et avgift att få klagomålet behandlat.
Har du hemvist i et annat EU-land än Danmark kan du klaga till EU-kommissionens online klagportal här.

Standardångerformulär

Standardångerformulär

(Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten görs gällande)

Till:
Mammashop.se
5260 Odense S
E-post: kundservice@mammashop.se

Jag meddelar härmed att jag önskar göra ångerrätten gällande i samband med min köpeavtal om följande varor/tjänster:

____________________________________________

Beställt den: ___________

Mottaget den: _________

Konsumentens namn: _____________________________

Konsumentens adress: ____________________________

Konsumentens underskrift: ________________________

Datum: _________________

(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)

Handelsvillkoren är senast uppdaterade den 07.10.2020